W. naar Paudalho - Reisverslag uit Paudalho, Brazilië van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu W. naar Paudalho - Reisverslag uit Paudalho, Brazilië van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

W. naar Paudalho

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

03 Februari 2015 | Brazilië, Paudalho

Als Willem van zijn eerste verlof terugkomt gaat hij werken in Paudalho, waar het nieuwe seminarie is gevestigd. Daar verblijft hij van 1963 tot 1974. Enerzijds doceert hij aan dit groot-seminarie, anderzijds is hij betrokken bij het wel en wee van de arme bevolking in de buiten gebieden. Hij bezoekt vele kapellen, grote gemeenschappen zonder een priester. En raakt niet uitgesproken over de grote armoede en de enorme uitbuiting. Het is ploegen en zwoegen en dat breekt hem op in de tropische hitte. Een paar keer moet hij gereanimeerd worden, maar telkens komt hij er weer bovenop om door te kunnen gaan met dit werk.

Er zijn vele ongedateerde foto's, deze laten het mooie berglandschap zien. Daarnaast is uit Willem's nagelaten brieven op te maken dat hij is over gegaan op dia's. Maar die zijn helaas niet meer te vinden.

In 1965-1966 gaat hij voor de tweede keer met verlof. Bij terugkeer vervolgt hij zijn werk - en krijgt weer een hartstilstand. Desondanks weet hij van geen ophouden.

Zijn derde verlof is in 1972-1973. Zijn broer Theo haalt hem af als hij in Lissabon aankomt om daarna samen een mooie tocht te maken door Portugal, Spanje, etc. Maar Willem krijgt na een paar dagen een vierde hartstilstand, wordt gereanimeerd in Lissabon en.. herstelt wonderwel.

Wie kan mij meer vertellen over dit groot-seminarie, dat moet hebben gelegen 'op een berg aan de betonbaan van Recife naar Paudalho bij kilometerpaal 38'?

Hierbij een krantenbericht m.b.t. Willem's 40 jarig priesterschap en een portret uit 1969.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Paudalho

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2015

W. naar Haaksbergen

03 Februari 2015

W. naar Camaragibe

03 Februari 2015

W. naar Paudalho

03 Februari 2015

W. naar Varzea

02 Februari 2015

W. naar Capela N.S. de Lourdes
Harry

Mijn tocht is een navolging van de levenstocht van mijn oom Pater Willem ten Vaarwerk, geboren op 27-1900 in Haaksbergen en aldaar overleden op 7-2-1987. Bij het lezen van zijn nagelaten brieven en het zien van de vele foto's ging deze man mij hoe langer hoe meer intrigeren. Wat is toch voor een man geweest? Om daar achter te komen heb ik al het materiaal zoveel mogelijk geselecteerd naar de lokaties waar hij heeft gewoond en gewerkt. Toch heb ik daarbij vragen, vele vragen, waarop men mij hopelijk antwoorden kan geven. Tegelijk hoop ik dat men mij aanvullingen kan geven in de vorm van foto's, anecdotus of wat dan ook.

Actief sinds 16 Jan. 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 20169

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: